O tom, jak poznat dobrou realitní kancelář od špatné a co je vůbec důležité pro úspěšný prodej, jsme si popovídali s majitelem realitní kanceláře Svoboda & partneři s.r.o, Markem Svobodou.
Svoboda & partneři je realitní kancelář, která poskytuje nadstandardní služby v oblasti prodeje i pronájmu nemovitostí. Využívá pro své klienty moderní technologie a způsob marketingové komunikace, který spočívá v profesionální prezentaci i inzerci.
Svým klientům jsou navíc k dispozici i v aktuální nelehké situaci, kterým v poslední době nabízí virtuální komunikaci prostřednictvím nejrůznějších aplikací i virtuálních prohlídek. Bydlet se prostě musí.
Co vás odlišuje od konkurence?
Odlišuje nás přístup k propagaci a kvalitě prezentace nemovitostí. Využíváme vždy služeb profesionálů, jako jsou fotografové, firmy, které natáčejí profesionální videa a využívají např. focení či natáčení drony. Nikdy si nemovitosti nefotíme sami. Nevyžadujeme po klientech exkluzivní smlouvy. Máme s nimi exkluzivní vztahy založené na důvěře a téměř nikdy jsme v minulosti neměli uzavřené smlouvy.
Jak moc si zakládáte na marketingu na sociálních sítích?
Každou nemovitost prezentujeme na sociálních sítích Facebook a Instagram. Téměř všechny dále propagujeme a cílíme na dané okolí, ve kterém bychom mohli najít potenciální kupce či nájemce. Našim sledujícím dáváme i přidanou hodnotu našich služeb tím, že nejdříve vkládáme nemovitosti na sociální sítě a až následně do veřejné inzerce. Mají tak možnost reagovat na naši nabídku předčasně.
Jaký typ práce a v jakém rozsahu by pro klienta měla realitní kancelář udělat?Domnívám se, že práce realitní kanceláře začíná u odborné konzultace pro klienta, který přišel s poptávkou na naše služby a to většinou prodeje či pronájmu nemovitosti. Vyhodnotit, zdali je záměr klienta správný a pomoci mu se rozhodnout, jakým směrem se vydat. Pokud je na řadě prodej či pronájem, tak spouštíme proces prodeje, který začíná u stanovení vhodné strategie (například stanovení ceny, časového harmonogramu, vyhodnocení rizik atd.), přípravy nemovitosti k prodeji (úklid, vymalování), focení, příprava marketingu a inzerce. Následuje spuštění kampaně. Následně by měla RK realizovat prohlídky a najít vhodného zájemce. Prověřit zdali je bonitní pro koupi a učinit veškeré kroky pro vyhotovení smluvní dokumentace. Dále zajistit podpisy a proces převodu na katastru. V závěru předat nemovitost novému majiteli a zajistit přepis energií.
Jak odlišit dobrou realitní kancelář od špatné? Existuje nějaké obecné doporučení?
Bude to těžké, vzhledem k situaci na tomto trhu, který je, dá se říci, volný. Vešel sice v platnost zákon o realitním zprostředkování, ale více méně se nic nemění. Tuto činnost může vykonávat téměř kdokoli. Věřím, že samotná prezentace nemovitostí dané realitní kanceláře něco napoví. A dále je to už pocit z osobní schůzky v dané RK. Je nutné si uvědomit, že prodávající je klient RK a ta by měla maximálně hájit jeho zájmy. Pokud to klient už na jednání s RK takto necítí, tak je tu zřejmě něco špatně.
Pracují v realitách více muži nebo ženy? Změnil se tento trend v posledních letech, nebo je stabilní?
Osobně se více setkávám s muži. Ale znám i mnoho úspěšných žen v realitách, se kterými se nám velmi dobře spolupracuje. Nepociťuji v tomto ohledu trend.
Je třeba se v realitním trhu stále vzdělávat? Pokud ano, v čem konkrétně a kde nacházíte inspiraci?
Ano, pokud chceme poskytovat nadstandardní realitní služby, musíme mít stále přehled o tom, co je nového. Snažíme se čerpat inspiraci i v zahraničí, kde je realitní trh často velmi odlišný. Vnímáme, že pracují s jinými technologiemi, jako je například virtuální realita pro developerské projekty, které ještě „nejsou na světě“. Proto jsme nyní spustili pro developery i tuto službu. Vidíme v tom obrovskou přidanou hodnotu pro klienty, kteří navštíví naši kancelář, aby si vybrali byt v takovém projektu a my jim neukazujeme už pouze půdorysy a vizualizace, ale byt ve virtuální realitě.
Můžete nějak stručně zhodnotit realitní trh za uplynulý rok (2019)?
Myslím, že to byl spíše rok stability. V Hradci Králové jsme nezaznamenali velký nárůst prodejních cen, ale spíše se po celý rok prodávalo za stejné ceny. Oproti tomu jsme pocítili poměrně velký meziroční nárůst cen nájmů. U některých bytových jednotek dosahovala cena za m2 stejných cen, jako např. v Praze. Pro nás to byl však extrémně růstový rok.
Jaké prodejní metody se Vám nejvíce osvědčily?
Začali jsme mnohem lépe pracovat s poptávkami. Oslovují nás klienti, kteří něco hledají. Pečlivě je zadáváme do databáze a párujeme s nabídkami, které již máme nebo je dostáváme. Osvědčil jsem nám i cílený emailing, kterým oslovujeme potenciální zájemce o nemovitosti, které máme v nabídce. Vše měříme a pravidelně vyhodnocujeme. A samozřejmě sociální sítě jsou velkou prodejní zbraní.
Na co by se kupující měli nejvíce zaměřit na prohlídce? Jsou nějaké okruhy, na které se málokdo ptá, a které jsou přitom pro budoucí koupi/pronájem důležité?Myslím, že se málo klientů zajímá o dům jako celek. Zaměřují se na daný byt, jeho cenu, umístění, stav, atd. Myslím ale, že je rovněž velmi důležité vědět, jak dům/SVJ hospodaří, kdo jsou majitelé. Zjistit, zdali se byty v domě spíše pronajímají, nebo tam lidé trvale bydlí. Jaké jsou plány SVJ s rekonstrukcemi domu, jaký je stav účtu, zdali má dům nějaké závazky, neplatiče atd. Tyto informace mohou velmi ovlivnit bydlení klientů v domě. Uvedu to na příkladu. Pokud si koupíte byt v domě, kde je 8 bytových jednotek a 6 z nich slouží k pronájmu a pouze ve dvou trvale bydlí jejich majitelé, tak se na schůzi SVJ bude pravděpodobně velmi těžko něco schvalovat či vyjednávat. Majitelé bytových jednotek určených k pronájmu totiž často schůze SVJ ignorují a nenavštěvují. Díky tomu není možné na schůzích téměř cokoli odhlasovat a dům tak může dlouhodobě trpět.