Odesílání balíku je poměrně snadným procesem, u nějž ale vždycky musíte dodržet základní kroky. Balík zabalit, správně nadepsat, podat, zaplatit za odeslání (nebo poslat na dobírku) a nechat si potvrdit vyzvednutí adresátem, i když poslední krok je nepovinný. Pojďme se podívat, jaká pravidla se pojí s posíláním balíku a které společnosti, vedle České pošty, nabízejí službu v oblasti zasílání balíků.
Jak správně zabalit balík
Abyste mohli poslat jakýkoliv balík, je nejprve nutné jej správně zabalit. Co znamená ono „správně“? Tento pojem má dvě roviny:
- správně zabalený balík chrání přepravovanou věc před poškozením dopravou a manipulací – to vyžaduje změkčovací výplň, dostatečné zabalení také na rozích větších předmětů apod.
- správně zabalený balík usnadňuje samotnou manipulaci s ním – jinými slovy se dá dobře uchopit za účelem jeho přemístění. Pevné balení ve tvaru, který usnadňuje úchop je pro přepravce velkou úlevou. Zejména v momentech, kdy s balíky musejí pracovat ručně, třeba je vyndat z auta a přenést příjemci za alespoň první uzamykatelné dveře.
Zda využijete tlakovou obálku, krabici nebo zabalení do jiného materiálu, je čistě na vás. Materiál musí být ale zdravotně nezávadný, nesmí být příliš hořlavý, zkrátka je vyžadována bezpečnost obalového materiálu jak při přepravě, tak při manipulaci s balíkem.
Jak správně nadepsat balík
Balík, který se chystáte odeslat, musí obsahovat jak adresáta, tak také vás coby odesílatele. Každá přepravní společnost má vlastní adresní štítek, který si lze vytisknout a vyplnit, pak jen nalepit na již zabalený balík. Pokud službu objednáváte online, často na adresním štítku bývá již i kód pro celou přepravu.
Ale zejména u České pošty je povoleno vypsat adresy příjemce a odesílatele na balík ručně. V tomto případě budete vypisovat ještě i podací lístek nebo online objednávku na stránkách ČP. Pokud budete balík popisovat ručně, dodržte tato pravidla:
- adresát (příjemce) se uvádí větším písmem a napravo dolů, případně doprostřed čelní strany balíku
- odesílatel (vy) pak menším písmem doleva nahoru. Lze slabší čárou přeškrtnout, ale není to nutné – jde spíš o starší zvyk.
Na balík můžete ručně dopsat jeho charakteristiky, nebo je pak nechat nalepit. Jde zejména o tyto informace:
- křehké
- touto stranou nahoru
- nestandard
- cenné atp.
Většina dopravců nabízí jak základní přepravu balíku, tak i služby spojené s informacemi o procesu přepravy a dodání, s pojištěním zásilky nebo s její platbou příjemcem. Zda tyto služby navíc využijete, či nikoliv, záleží na situaci, na typu posílaného balíku, jeho obsahu apod. Lze si doplatit například tyto služby:
- expresní doručení
- pojištění obsahu zásilky
- dobírka
- dodejka
- prodloužení/zkrácení úložní doby
- dodání o víkendu/ve svátek
- křehké
- nestandard a jiné.
Průzkum trhu nebude na škodu, než přepravce vůbec oslovíte
Každý dopravce poskytuje své služby za jinou cenu, v jiné kvalitě a s jinými doprovodnými službami. Za zásilky odpovídá do jiné maximální hodnoty. Proto než si zvolíte, prostřednictvím kterého přepravce balík zašlete, je vhodné si nejprve zjistit více o detailech poskytovaných služeb spojených právě s přepravou, odpovědností a výdejem zásilky adresátovi.
Takto složitý proces samozřejmě netřeba řešit, když posíláte běžný balíček v rámci České republiky. Rozdíly naskakují až v momentě, kdy vyžadujete poslat zásilku speciální, v rámci ČR, nebo dokonce speciální balík do zahraničí. Tam ale s výhodou sáhnete po agregátorech přepravních služeb, viz poslední část tohoto článku.
Jak poslat balík Českou poštou
Česká pošta je většinou první společností, která nás v souvislosti se slovem „balík“ napadne. A nejde jen o tradici…
Česká pošta je tradičně nejvyužívanější přepravní službou na českém trhu. Jde o strategický podnik pro samotný stát, který jejím prostřednictvím jednak doručuje „úřední psaní“, jednak provozuje datové schránky. Z toho plyne, že Česká pošta je na našem trhu dopravcem stabilním – a pokud by došlo na „lámání chleba“ v souvislosti s nárokem na pojistné plnění pro poškození zásilky nebo její ztrátu, naděje na úspěch je právě tady nejvyšší. Česká pošta je přitom jediným dopravcem, který vám přepraví ceninu s hodnotou do 1 mil. Kč.
Tradiční zaslání balíku prostřednictvím České pošty má následující scénář:
- balík zabalíte a nadepíšete
- dopravíte na pobočku pošty
- na poště vyplníte podací lístek
- balík na přepážce podáte, vyberete nabídnuté doplňkové služby
- za přepravu zaplatíte- a je hotovo.
Pokud využijete online cestu k vyplnění dat o balíku, bude proces vypadat následovně:
- balík zabalíte
- online vyplníte údaje o odesílateli (vás) a adresátovi
- zaplatíte přepravné kartou v platební bráně
- systém vygeneruje adresní štítek, který si vytisknete a přilepíte na balík
- jestliže nemáte tiskárnu, na balík jen napíšete jméno a příjmení adresáta, k tomu podací kód, který vám systém vygeneruje. Pošta štítek vytiskne sama a na přinesený balík přilepí
- balík dopravíte na pobočku pošty – a je hotovo.
Vedle odeslání přes přepážku České pošty a doručení balíku zase na poštu můžete využít i dalších možností. Například vyzvednutí balíku samotnou poštou tam, kde si zrovna přejete, online sledování pohybu vašeho balíku a také dokladovatelné potvrzení o tom, že byl balík doručen a adresátem v pořádku přijat (týká se i písemných zásilek).
O ceně přepravy balíku tu nově rozhodují jeho rozměry
Česká pošta už balíky neváží proto, aby určila cenu za jejich odeslání. Rozdělila je podle velikosti do následujících kategorií:
- S (nejdelší strana do 35 cm)
- M (nejdelší strana do 50 cm)
- L (nejdelší strana do 100 cm)
- XL (nejdelší strana do 240 cm).
Vážení (některých) balíků při jejich podání probíhá i nadále, ale jen za účelem kontroly maximální hmotnosti v některých typech přepravní služby (například 10 kg u Cenného balíku nebo 31,5 kg u běžných balíků).
Českou poštou v současnosti můžete poslat balík několikero způsoby. Vezměme je jeden po druhém, včetně základních charakteristik a podmínek:
Balík Na poštu
Nejzákladnější a nejlevnější zaslání balíku od České pošty. Dopraven bude balík na vybranou poštu, kde si jej příjemce musí vyzvednout. Buď osobně, nebo jej na kód může dnes již vyzvednout kdokoliv. Většina poboček pošty je v provozu jen v pracovní den, o víkendech pouze pošty ve městech (sobota), pře neděli mají provoz jen pošty hlavní ve velkých městech.
Balík Na Poštu nabídne několik výhod: možnost poslat zásilku o délce až 240 cm a hlavně možnost stavit se pro balík, až na to bude příjemce mít příhodnou dobu (nemusí doma čekat na doručení). Se zákaznickou kartou České pošty je i Balík Na poštu levnější. Využít lze oznámení o doručení nebo doplňkovou službu „Cenný obsah“ s hodnotou až do 1 000 000 Kč.
Během přepravy lze dokonce změnit výdejní poštu, kam si adresát pro balíček přijde, prodloužit uložení na poště až na 15 dní. Nebo zásilku podat online a nechat si ji odvézt přímo od vás z domu nebo z firmy. Takže bez toho, aby se ručně vypisoval podací lístek nebo muselo s balíkem tahat na pobočku pošty.
Balík Do ruky
Balík Do ruky má podobné vlastnosti jako balík Na poštu, jen s jediným rozdílem: pošta jej doručí až na zadanou adresu příjemce. Teprve pokud adresáta nezastihne na určeném místě, uloží balík na nejbližší pobočce – a adresáta o tom informuje lístkem ve schránce, většinou také elektronicky.
Balíkovna
Balíkovna je jedním z nejnovějších projektů České pošty, která tímto rozšířila počet výdejen svých balíků. Využívá partnerství s různými obchodními místy (podobně jako například Zásilkovna). Balík si v Balíkovně může adresát vyzvednout, ale vy ho tady dokonce můžete i podat.
Stačí online vyplnit podací údaje, zaplatit transakci kartou, vytisknout přepravní štítek a nalepit jej na balík. Pak už jen odvezete balík na výdejní místo Balíkovny, a je hotovo. Skrze Balíkovnu je možné posílat i balík na dobírku, i v tomto případě je to možné bez zbytečného papírování. Využít sice musíte online systém pro podávání balíků, ale stačí v něm jen zadat částku dobírky, zadat číslo účtu, kam budete chtít vybranou částku poslat. A to je vše.
Balíkovna-BOX
Inovací pro vyzvedávání balíků jsou Balíkovna-BOXy. Skvělé jsou pro ty adresáty, jejichž pracovní doba se dá hůře sladit s otevírací dobou pošty nebo Balíkovny. Výdejní boxy jsou samoobslužné, takže si z nich adresát dokáže balík na místě boxu vyzvednout naprosto kdykoliv a zcela bez čekání.
Balík Komplet
Zajímavá služba pro všechny, kdo se nechtějí doma „vymýšlet“ s tím, jak balík zabalí a jak zabezpečí jeho vnitřní obsah před potlučením. Často se jako řešení zásilek využívá i v kancelářích.
V rámci služby Balík Komplet získáte nejen samotnou přepravu balíku a informace o jeho doručení, ale též kompletní sadu pro zabalení balíku: krabici a fixační výplň, kterou obsah balíku spolehlivě zabezpečíte. Krabice má samolepící víko, a tak se obejdete i bez pásky. Touto cestou lze zasílat balíky s hodnotou do 50 000 Kč.
Cenný balík
Cenným balíkem může být zásilka až v hodnotě 1 000 000 Kč, pro firmy je nabízeno podání balíku nejen elektronicky, ale dokonce i přes API rozhraní. Nastavit si můžete převzetí balíku jen konkrétní osobou nebo rodinnými příslušníky (či zaměstnanci).
Jako cenné balení lze poslat všechny velikostní kategorie: S – XL, ale pod podmínkou, že hmotnost balíku nepřekročí 10 kg. Na cenném balíku musíte uvést cenu, kterou vy sami oceňujete jeho obsah. Pokud cena překročí 10 000 Kč, budete povinni splnit podmínku zvláštního balení.
Doporučený balíček
Podle názvu je jasné, že půjde o drobnosti. Ale ty, které se svými rozměry nevejdou do kategorie „psaní“. Posílat se takto dají menší věci (s rozměrem nejdelší strany do 60 cm) a s hodnotou do 1 100 Kč. I zde lze využít doplňkové služby k zasílání balíku.
EMS (expresní balík)
Expresní zde znamená, že balík bude na určeném místě doručení nejpozději následující den do 14 hodin, ve velkých městech do 12 hod. Platí pro celé území České republiky. Expresně lze zaslat balík s nejdelší stranou až 100 cm. Cena balíku je omezena na 100 000 Kč. Dodání probíhá i v sobotu a k balíku lze sjednat také další doplňkové služby.
B2B zásilka
Business to Business, neboli obchodní balíky. Jde o snadné zasílání balíků mezi firmami nebo vlastními pobočkami. Většinou se daří doručit balík následující pracovní den – na adresním štítku totiž bude výrazný piktogram, díky kterému pošta zpracovává zásilku přednostně.
K B2B balíku lze přidat i další doplňkové služby, včetně API propojení (s účetnictvím a bankovnictvím). Odeslat lze balík s nejdelší stranou až 200 cm a s hmotností až 31,5 kg.
K základním kategoriím balíků nabízí Česká pošta ještě některé doplňkové služby:
Odvoz balíků z určeného místa (netřeba s nimi kamkoliv chodit)
Jako odesílatel zásilky nemusíte „vytáhnout paty z domu“, protože pošta si zásilku vyzvedne na místě, které si nasmlouváte: domov, kancelář, zkrátka kdekoliv.
Online zadání balíku se slevou na přepravném
Netřeba se vypisovat s papírovým podacím lístkem, stačí vyplnění online do systému pošty. A pak buď vytisknout štítek sami a nalepit na balík, nebo nechat vytisknout až na poště – v tomto případě musíte na balík napsat jméno příjemce a systémem vygenerovaný podací kód.
Avizování balíkových zásilek
Abyste zvýšili šanci na doručení balíku Do ruky nebo na včasné vyzvednutí balíčku na poště, je vhodné využít elektronického aviza. Pošta informuje adresáta emailem a prostřednictvím SMS, že má čekat balík. A vás informuje o jeho úspěšném doručení nebo o jeho nedoručení a návratu zpět.
Výdej balíků na kód (netřeba mít s sebou doklad totožnosti)
Abyste nenutili adresáta „tahat“ s sebou doklady k vyzvednutí zásilky, můžete využít kód balíku. Jakmile příjemce balíku tento kód předloží, nebudou po něm na přepážce pošty chtít občanský průkaz, či jiný doklad totožnosti.
Jak poslat balík Českou poštou do zahraničí
Podobně jako v rámci celé ČR lze poslat balík i do zahraničí. Jen škála nabízených doplňkových služeb je o něco chudší. Česká pošta nabízí v souvislosti s balíky do zahraničí tyto způsoby odeslání a doručení:
Standardní balík do zahraničí
Služba pro širokou veřejnost i pro podniky. Poslat lze balíky v podstatě kamkoliv po světě, a to až do maximální délky jedné strany 200 cm a max. hmotnosti 30 kg. Odpovědnost pošty za doručení (poškození) balíku je samozřejmě omezená, odesílatel odpovídá za správně vyplněná celní prohlášení v případě, že posílá balík mimo EU a EHP
Cenná zásilka do zahraničí
Podobné vlastnosti jako u standardního balíku do zahraničí, jen s vyčíslením hodnoty balíku
EMS do zahraničí
Balík s expresním doručením až do 120 zemí světa. Nejdelší strana balíku nesmí přesáhnout 150 cm a jeho hmotnost 30 kg (pokud země adresáta neuvádí přísnější podmínky). Pošta zásilku odešle do zahraničí nejrychlejším možným způsobem. A také zajistí, že zahraniční pošta dodá zásilku po příchodu do země tím nejrychlejším možným způsobem
Obchodní balík do zahraničí
Obchodní balíky lze posílat do více než 20 zemí Evropy. Proč jen 20? Protože balíky jsou od podání až po dodání sledovány v systému Sledování zásilek, a pošta za ně po celou dobu plně odpovídá.
Jak poslat balík Zásilkovnou
Zásilkovna nabízí velmi hustou síť podatelen a výdejen balíků, také Zásilkovna Boxů, ale v poslední době i doručení balíku na konkrétní adresu. Aby bylo možné její služby využít, musíte balík podat online na webu, a pak jej dopravit na zvolené obchodní místo Zásilkovny. Po celou dobu lze balík sledovat online a nechat sebe i adresáta informovat o jeho doručení.
Jak poslat balík prostřednictvím DPD
DPD nabízí více možností pro odeslání balíku, firmám nabízí dlouhodobou spolupráci. Podání je zde také elektronicky (online na webu), ale balíček můžete odeslat přímo z adresy přes kurýra, z výdejního místa Pickup nebo ze samoobslužného DPD boxu. Stejně tak se dá i doručit. Samozřejmostí je trasování balíku po celou dobu jeho přepravy.
Jak balík poslat prostřednictvím GLS
Přepravní služba GLS nabízí odeslání balíku jak pro jednotlivce, tak pro firmy, a to i formou dlouhodobé spolupráce. Zadání přepravy se i tady vyřizuje online, přitom GLS zaručuje doručení do 24 hodin v ČR a do 48 hodin v Evropě. Balík předáváte buď na smluvené adrese kurýrovi, nebo v GLS Parcel Shopu.
Jak balík poslat prostřednictvím PPL
I přepravní služba PPL nabízí možnost poslat balík jak soukromým osobám, tak firmám. Přepravce má velkou síť podacích a výdejních míst, tzv. Parcelshopů a Parcelboxů po celé ČR. Zásilku si může také vyzvednout kurýr. I zde zadáváte údaje online, přitom máte na výběr, zda QR kódem (netřeba tisknout přepravní štítek) nebo formou etikety, kterou vytisknete a nalepíte.
Jak poslat balík prostřednictvím agregátoru přepravních služeb, jako je Shipex.cz nebo Zaslat.cz?
Služby Shipex.cz nebo Zaslat.cz se soustředí především na snazší výběr (pro uživatele) nejvýhodnějšího přepravce, a to jak pro dodávky v ČR, tak zejména do zahraničí, včetně expresního doručení zásilek do celého světa.
Výhodou služby je automatický výběr nejvhodnějších dopravců právě pro vaši zásilku, a to v závislosti na lokaci adresáta, tak na velikosti, hmotnosti a typu odesílané zásilky. Agregátory spolupracují s několika přepravními společnostmi, a to jak z trhu českého (GLS, DPD), tak i ze zahraničí (FedEx/TNT, UPS).
Fungují v podstatě jako ostatní srovnávače, například Heureka.cz u zboží, Biano.cz u nábytku nebo Hyperfinance.cz u finančních produktů.
Jak poslat opravdu velký balík? Odpověď je TopTrans
Ty největší balíky přepravuje služba TopTrans. Mohou měřit i několik metrů nebo vážit desítky kilogramů. Službu velmi často využívají prodejci nábytku, ale k zaslání balíku ji můžete využít i vy jako soukromá osoba nebo vaše firma. I zde probíhá zadání přepravy online