Máte štěstí a bydlíte ve vlastním rodinném domku, pak určitě řešíte klasický problém počtu aut versus množství garáží. V lepším případě jsou počty vyrovnané, ale na druhou stranu, komu se chce pořád zajíždět dolů pod dům do garáže. Navíc, co si budeme povídat, hodně z nás využívá prostory garáže jako další úložné prostory. Vždyť kam jinam si odložit lyže, snowboard nebo kolo.
Často pak nezbývá, než nechat auto zaparkované na příjezdové cestě do domu, na zahradě anebo na ulici před domem. Přestože dnešní výrobní technologie a použitý materiál plechů se těší výtečné kvalitě, změny počasí (déšť, sníh, silné sluníčko) nadělají po letech neplechu. I vaše auto touží po “pokoji”. Postavte mu přístřešek. Zvládnete to i svépomocí.
Kde začít se stavbou
Než začnete s výběrem materiálů a samotnou stavbou, zamyslete se, kde byste rádi venkovní garáž pro auto umístili. Ideální jsou prostory v blízkosti příjezdové cesty do garáže, tj. hned vedle domu. Taky si ohlídejte, že vybrané místo je chráněné ve směru, odkud k vám nejčastěji fouká.
V neposlední řadě je důležité hledět i na rozměry vybrané plochy. I když máte jen Smarta, dostatek místa pro stavbu je podstatným kritériem. Přebytečný prostor není problém zaplnit, například pracovním stolem s komodami na nářadí. Avšak nedostatečné prostory nenafouknete.
Položte si otázku: “Pro kolik automobilů plánujete váš venkovní přístřešek? Jedno nebo rovnou dvě?” Pro průměrné auto počítejte s prostorem okolo 5 metrů na délku, 3 metry na šířku a cca 2,8 až 3 metry na výšku. Nezapomeňte na rezervu, ať se vám dobře vjíždí a parkuje. Doporučujeme 1 metr na délku i šířku.
Jdeme stavět přístřešek
Pokud si na samotnou stavu netroufáte, zajděte do některého z hobby marketů a pořiďte si už hotovou stavbu domečku. Na trhu existují taky hotové “stavebnice”, které postačí pouze smontovat. Vybrat si můžete z dřevěných nebo hliníkových konstrukcí. Záleží na tom, kolik času chcete věnovat následné péči a v jakém stylu máte postavený dům. Dřevo je na pohled líbivější, ale péče o něj je náročnější oproti hliníku.
Před začátkem stavby si vyměřte místo, kde bude přístřešek stát. Poté vykopejte alespoň půlmetrové jamky pro nosné pilíře. Musí být čtyři do každého rohu. Do nich přijdou ocelové kotvy. Nezapomeňte, že beton zalitý na štěrku v jamce musí schnout alespoň 5 dnů. Záleží na počasí.
Poté si připravíte zadní a přední trámy. Podrobný návod je přiložený u zakoupené stavebnice. K této části konstrukce využijete dvou sloupků, dvou vzpěr a jednoho vodorovného trámu (tzv. vaznice). V trámech si dopředu připravte otvory na kotvící prvky. Vaznici umístěte vodorovně mezi sloupky v jejich horní částí. Mezi vaznici a sloup přijde vzpěra.
Tip: Víte, jak se zbavit stresu?
Následně postavte trámy na připravené patky kotvících prvků. Poté na konstrukci umístěte okrajové krokve. Ty vám propojí přední trám s tím zadním. Mezi nasazené krokve a sloupy se vloží vzpěry a opět se připevní na dvou místech z každé strany. A dílo je hotovo, zbývá už jen zkontrolovat, že všechno drží, jak má. Sledujte, zda jsou všude úhly 90 °, resp. že jsou trámy vodorovně. Myslete i na spád přístřešku, což docílíte tím, že zadní sloup je nižší než přední. Postačí o 10 centimetrů.